Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Via Carpatia. Ostateczny przebieg trasy będzie znany w 2023 roku

Helena Wysocka
Helena Wysocka
Dopiero w II kwartał 2023 roku będzie wiadomo czy Via Carpatia pójdzie po starym śladzie "ósemki" - takie stanowisko otrzymały właśnie suwalskie władze

W grudniu ubr. suwalscy radni przyjęli stanowisko w sprawie poparcia budowy drogi Via Carpatia (S-19) po trasie przebiegu krajowej ósemki i połączenia jej z Via Baltica w Raczkach. W odpowiedzi na to stanowisko Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że trwają prace nad studium.
Dodaje też, że początkowo analizowano trzy warianty przebiegu drogi ekspresowej S16. Jednakże biorąc pod uwagę problemy napotkane w takcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Parki Narodowy, kolizję z zabytkiem architektury militarnej – Twierdzą Osowiec, a także bliskość linii kolejowej, włączono do dalszych analiz również wariant 4 przebiegający częściowo po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 Raczki – Augustów – Korycin”.
Jak podkreśla Tomasz Żuchowski ostateczny wariant przebiegu drogi ekspresowej S16 zostanie wskazany w decyzji środowiskowych uwarunkowaniach […] Przewidywany termin jej uzyskania to II kwartał 2023 roku.
Roboty budowlane miałyby ruszyć w 2026 roku.

Pomysłem drogowców jest połączenie drogą S16 na trasie Ełk – Knyszyn dróg ekspresowych S19 pod Białymstokiem i S61 na węźle Guty. Dyskusyjną kwestią jest przecięcie drogi z przyrodniczo cenną doliną Biebrzy, otuliną Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz terenami Natura 2000 na co już wielokrotnie zwracali uwagę nie tylko ekolodzy ale też samorządowcy.
Drugą kwestią jest wydłużenie drogi co pociągnie za sobą istotne skutki ekonomiczne ale też i przyrodnicze. Sama budowa estakady nad doliną Biebrzy to koszt w zależności od wariantu od 143 do 252 mln zł.

- Trasa na linii Knyszyn, Grajewo, Ełki to trasa dłuższa o 30 km niż obecny ślad drogi krajowej nr 8. Jeżeli miałoby nią jechać 10 tysięcy pojazdów dziennie to spalą one o 12 mln litrów paliwa więcej w ciągu roku i wyemitują w tym czasie więcej o 28 mln kg CO2 do atmosfery niż zrobiłyby to na DK8. Jeżeli chronimy środowisko, to również chrońmy atmosferę i powietrze. Uważam, że ze względów ekonomicznych i środowiskowych budowa drogi z Knyszyna przez Suchowolę i Augustów do Raczek jest bardziej uzasadniona – podsumowuje Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.

Tajemniczy klient ze skarbówki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto