Sposób na niejadka. Metody, by dziecko coś zjadło

Redakcja
Teatrzyk, włączona przy posiłku telewizja, nagrody i kary, obietnice, ustępstwa – stosujemy różne metody, by dziecko nareszcie coś zjadło. Większość z nich na dłuższą metę i tak okazuje się nieskuteczna. Dlatego warto przypomnieć sobie podstawowe, proste zasady, które przyniosą korzystne i długofalowe efekty.

Jedzenie powinno być przyjemnością. Jednak dla wielu dzieci posiłki są przymusowym obowiązkiem. Kłótnie, krzyki i prośby przy stole to częsty widok. Istnieje jednak kilka prostych sposobów, aby zachęcić dziecko do jedzenia i jednocześnie przekonać, że zdrowe oznacza także smaczne. Na kłopoty z niejadkiem proponujemy więc zasadę czterech, „R”, czyli „Regularność – Różnorodność – Ruch – Rodzina”. Jest to znakomity punkt wyjścia do przemiany niejadka w smakosza.

Regularność to podstawa

Dziecko powinno otrzymywać od 4 do 5 stałych posiłków dziennie, bez podjadania pomiędzy nimi. – Najlepiej, by godziny posiłków były stałe, a przerwy między nimi niezbyt długie – mówi mgr inż. Joanna Jaczewska-Schuetz z Instytutu Żywności i Żywienia. – Jeśli chodzi o czas pomiędzy kolacją a śniadaniem, to niezwykle istotne jest, by kolację jadać nie później niż o godzinie 19, wtedy na śniadanie dziecko obudzi się z apetytem. I będzie mieć ochotę, aby zjeść coś pożywnego jeszcze przed pójściem do szkoły – dodaje. Późniejsze spożywanie kolacji powoduje również obciążenie przewodu pokarmowego i złe trawienie posiłku, a w konsekwencji możliwe kłopoty z zaśnięciem i brak apetytu.

Szpinak z czupryną z rzodkiewki

Dzieci przywiązują ogromną wagę do kolorystyki tego, co jedzą. Można wręcz stwierdzić, że jedzą oczami. Dlatego bardzo ważną kwestią jest dbałość o urozmaicenie i sposób podawania posiłków. Im bardziej kolorowo i ciekawie, tym lepiej. – Można to wykorzystać zwłaszcza wtedy, kiedy przygotowujemy potrawę, za którą dziecko nie przepada, a która jest potrzebna w jego diecie - tłumaczy Andrzej Pietrucha, prezes zarządu Fundacji Banku Ochrony Środowiska, która wraz z setkami szkół w Polsce organizuje projekt „Aktywnie po Zdrowie”. Przykładowo szpinak z oczami z plastrów jajek, ustami z papryki i czupryną z rzodkiewki, na pewno będzie bardziej zachęcający i smaczniejszy.
Bardzo ważnym czynnikiem diety jest też jej urozmaicanie. Już od najmłodszych lat należy przyzwyczajać dziecko do różnych smaków i kolorów potraw. – Rodziców nie powinien zniechęcać fakt, że maluch nie chce czegoś zjeść. Czasami wystarczy zmienić formę podania, kolorystykę czy też sposób przyrządzenia, aby dziecko zachęcić do spróbowania danego produktu - tłumaczy A. Pietrucha z Fundacji BOŚ Banku. Ważne jest kształtowanie wyobraźni żywieniowej dziecka poprzez tworzenie potraw, które pobudzają jego wyobraźnię oraz smak.

Ruch i głód

Regularna aktywność fizyczna, zwłaszcza na świeżym powietrzu, wpływa na zaostrzenie apetytu. Ruch i ćwiczenia dotleniają organizm oraz pozytywnie wpływają na pracę układu pokarmowego i organów wewnętrznych. Tymczasem dzieci spędzają teraz większość wolnego czasu przed telewizorem i przy komputerze. Warto więc zachęcać je do spacerów, pływania, gry w piłkę, jazdy na rowerze, deskorolce czy rolkach.

Jaki ojciec, taki syn

Nawyki żywieniowe dzieci kształtowane są od najmłodszych lat przede wszystkim przez rodziców i opiekunów. Dziecko naśladuje dorosłych w ich zachowaniach, także w żywieniu. – Musimy zdawać sobie sprawę, że nasze wybory, podejście do produktów spożywczych, sposób konsumpcji, zachowanie przy stole będą powielane przez nasze dzieci – mówi mgr inż. Joanna Jaczewska-Schuetz, z Instytutu Żywności i Żywienia. – Dlatego również dawanie dobrego przykładu jest nieodzownym elementem właściwej edukacji żywieniowej – dodaje. Poza tym bardzo ważne jest spożywanie posiłków w miłej atmosferze bez napięcia, ponaglania czy ciągłych wyrzutów, że dziecko nie chce jeść. – Starajmy się choć jeden posiłek w ciągu dnia zjeść razem z dzieckiem – mówi A. Pietrucha, z Fundacji BOŚ Banku. – Dobrym pomysłem jest wspólne przygotowywanie prostych dań. Z pewnością maluch uzna za niezwykle smaczne to, co sam przyrządzi. – dodaje. Dzięki temu jedzenie i posiłki będą dobrze kojarzyły się dziecku. Ostatecznie będą to momenty, na które będzie czekało z radością.

Od wczesnych lat warto uświadamiać dzieciom następstwa niewłaściwych zachowań, również tych z zakresu odżywiania. Młody organizm potrzebuje wielu witamin i wartości odżywczych dla prawidłowego rozwoju i zachowania zdrowia. A jak wiadomo, czym skorupka za młodu nasiąknie…

Źródło: Informacja prasowa

Regionalne potrawy województwa podlaskiego
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Napisz!
Poinforuj nas o swojej imprezie
Dodaj za darmo swoją firmę do naszej bazy
Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. **

Zapisz się do newslettera

**!

Słyszałeś o tych sposobach na walkę z koronawirusem? To bzdury!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3