Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030. Prezydent Czesław Renkiewicz apeluje o udział w konsultacjach

Helena Wysocka
Helena Wysocka
Do 17 września można zgłaszać uwagi do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i uwzględnienia w nim rozbudowy drogi ekspresowej Augustów - Białystok. Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz apeluje do mieszkańców miasta ale też regionu o udział a konsultacjach

Trwają konsultacje społeczne Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, który ma być realizowany do 2030 roku. W dokumencie trasa z Augustowa do Białegostoku nie jest ujęta jako ekspresowa o co od miesięcy zabiegają samorządowcy z regionu oraz podlascy parlamentarzyści. W ostatnich dniach sierpnia stanowisko w tej sprawie przyjęła Rada Powiatu Augustowskiego, a kilka dni temu Rada Miejska w Suwałkach.

"Rada Powiatu w Augustowie z dużym zaniepokojeniem stwierdza, że liczne apele i wystąpienia kierowane przez samorządy z terenu północno – wschodniej Polski dotyczące przebudowy drogi nr 8 na odcinku Białystok –
Augustów – Raczki do parametrów drogi ekspresowej, nie zostały wzięte pod uwagę i droga ta nie została ujęta jako droga ekspresowa w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)... Jest to najkrótsze połączenie aglomeracji białostockiej i schodzących się na jej obszarze dróg ekspresowych S8 i S19, prowadzące do granicy z Litwą, pozostałych krajów bałtyckich i Skandynawii. Droga ta ma duże znaczenie w ruchu międzynarodowym oraz wpływa na rozwój cywilizacyjny i jakość życia mieszkańców w znacznej części województwa podlaskiego i północno-wschodniej Polski. Łączy dwa największe miasta w województwie podlaskim – Białystok i Suwałki oraz prowadzi do Augustowa jako popularnego ośrodka
turystyczno-uzdrowiskowego i atrakcyjnego pod względem turystyczno-środowiskowym
Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego..."
- czytamy w przyjętym przez augustowskich radnych stanowisku.

W podobnym tonie wypowiedzieli się suwalczanie. Rada miasta zauważyła, że brak koncepcji przebudowy jest ogromnym zaskoczeniem dla mieszkańców. Na dodatek decyzja ta stoi w sprzeczności z publicznymi deklaracjami przedstawicieli rządu. Z kolei prezydent Czesław Renkiewicz przypomniał, że w 2019r były dokonywane pomiary natężenia ruchu. Wówczas w miejscowości Kumiała przejechało 10713 pojazdów, w tym 39,5% stanowiły pojazdy ciężarowe. Tymczasem na dk 65 - przyszłej S16 pomiar dokonany w 2019r, w miejscowości Mońki przyniósł 7753 pojazdów na dobę, w tym 11% to pojazdy ciężarowe.

- Powyższe pomiary wskazują, iż natężenie ruchu samochodów ciężarowych na "ósemce" jest ok. pięciokrotnie wyższe niż na DK 65. Na pierwszej trasie istnieje olbrzymi ruch tranzytowy pojazdów ciężkich, natomiast  na drugiej - w większości jest to ruch dojazdowy i lokalny - podnosi prezydent Renkiewicz. - Jeżeli w programie zakłada się budowę S 16 na odcinku Ełk-Białystok to tym bardziej jest konieczność budowy drogi ekspresowej na trasie Augustów-Białystok. Nie ulega wątpliwości, iż nawet po wykonaniu S 16 na odcinku Ełk-Białystok nadal będzie utrzymywał się duży ruch pojazdów ciężarowych na DK 8.

Zgodnie z analizami autorów programu (rysunek na str. 22 dokumentu), w roku 2030 na odcinku Suwałki-Białystok nadal będzie występowało znacznie wyższe natężenie ruchu pojazdów ciężarowych niż na trasie Ełk-Białystok.

- Droga na odcinku Białystok - Suwałki jest krótsza od trasy przez Ełk (węzeł Guty) o ok. 40 km co ma olbrzymie znaczenie dla ruchu tranzytowego do granicy z Litwą. Połączenie dróg ekspresowych Via-Carpatia z Via-Baltica w Raczkach jest korzystniejsze pod względem ekonomicznym, środowiskowym i technicznym - przekonuje włodarz.

Postulaty samorządowców i parlamentarzystów mogą być wzięte pod uwagę przez rząd jeśli w trakcie konsultacji społecznych programu rozbudowy dróg wpłynie dużo wniosków. Stąd prośba do mieszkańców, przedsiębiorców i organizacji społecznych aby wzięły udział w konsultacjach publicznych. Uwagi można zgłaszać do 17 września w następujący sposób:

* pobrać formularz ze strony Ministerstwa Infrastruktury:https://www.gov.pl/web/infrastruktura/konsultacje-publiczne-projektu-rzadowego-programu-budowy-drog-krajowych-do-2030-r-z-perspektywa-do-2033-r i zgłosić uwagi na formularzu przesyłając na adres e-mail: konsultacjeRPBDK2030@mi.gov.pl,
* na formularzu przesyłając tradycyjną drogą pocztową na adres: Ministerstwo Infrastruktury, Departament Dróg Publicznych, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa (w przypadku przekazania uwag za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu formularza do Ministerstwie Infrastruktury),
* na formularzu składając osobiście w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury (Kancelaria Główna), pon. – pt. w godzinach 9.30-16.00,

Uwagi przekazane w innej niż wymienione wyżej formy (np. listy poparcia, korespondencja w postaci tekstu ciągłego, formularze przedrukowywane w prasie) nie będą rozpatrywane.

Przekazanie do Ministerstwa Infrastruktury uwag na dedykowanym formularzu, bez względu na sposób ich przekazanie (drogą elektroniczną, pocztą, osobiście) wymaga zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz zapoznania się z Informacją na temat przetwarzania danych osobowych. Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz potwierdzenia zapoznania się z ww. Informacją skutkuje brakiem rozpatrzenia uwag.

Czym jest długi COVID-19?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie