Konsultacje społeczne w sprawie wschodniej obwodnicy Augustowa. Znowu będą protesty

Helena Wysocka
Helena Wysocka
Sześć nowych koncepcji przebiegu “wschodniej” obwodnicy Augustowa przygotowali projektanci. Mieszkańcy mogą je opiniować do 26 czerwca.

– Wśród wariantów jest także ten, proponowany przez burmistrza miasta – informuje jego zastępca Filip Chodkie-wicz. – Zachęcam do wsparcia właśnie tej propozycji.
Ale miejski radny i członek Augustowskiego Obywatelskiego Komitetu Protestacyjnego Adam Sieńko sugeruje, aby mieszkańcy w ogóle nie brali udziału w konsultacjach społecznych.
– Są źle przygotowane – argumentuje. – Augustowianie powinni mieć możliwość wyrażenia sprzeciwu, wskazania alternatywnego rozwiązania, a w tej chwili takiej szansy nie mają.
Wczoraj chcieliśmy dopytać inwestora – Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku dlaczego nie ma możliwości wskazania innej koncepcji, czy wpisania negatywnej opinii ale rzecznik prasowy nie odbierał telefonu.

Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny apeluje do premiera i ministra
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje modernizację drogi z Ogrodnik do Augustowa. Trasa ma być dostosowana do przejazdu ciężarówek. Aby tiry nie rozjeżdżały uzdrowiskowego miasta, drogowcy chcą wybudować kolejną, tym razem ze strony wschodniej obwodnicę. Parę miesięcy temu zaproponowali pięć wariantów przebiegu drogi, które zostały oprotestowane przez mieszkańców. W mieście powstał Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny, którego członkowie zapowiedzieli, że nie dopuszczą do inwestycji.
– Trasa ta stanie się dla nas koszmarem - mówił Leszek Cieślik, radny i członek komitetu. – Przetnie cenne przyrodniczo tereny, przejdzie przez strefę ciszy i obok wielu ośrodków wypoczynkowych, a nawet sanktuarium w Studzienicznej. Nigdy nie zgodzimy się na taką inwestycję, ponieważ nie jest ona potrzebna. Powstaje Via Baltica, która przejmie ruch ciężarowy. Po co więc niszczyć cenne przyrodniczo tereny i wyrzucać pieniądze w błoto?
Proponowanym przez projektantów rozwiązaniom przeciwne też były władze miasta, które przygotowały własny, roboczy wariant.
– Droga do Ogrodnik i tak będzie modernizowana, obwodnica Augustowa i tak powstanie – argumentuje wiceburmistrz Chodkiewicz. – Trzeba więc zrobić wszystko, aby odsunąć ją jak najdalej od granic administracyjnych miasta i pod tym względem nasza koncepcja jest optymalna.
Projektanci wzięli ją pod lupę i dołączyli do pozostałych wariantów. W sumie jest ich sześć. Mieszkańcy mogą ocenić, który jest najlepszy.
– Piąty jest wariantem miejskim i zachęcam do jego poparcia – dodaje wiceburmistrz Chodkiewicz. – Nowa droga, jeśli nie przez kierowców ciężarówek to z pewnością będzie wykorzystywana przez turystów nadjeżdżających od strony Białegostoku. A to zmniejszy natężenie ruchu w mieście.
Przypomina, że to rozwiązanie umożliwi także budowę węzła z drogą do Lipska i planowanego przejścia granicznego w Lipszczanach poza miastem. Pozostałe warianty takiej możliwości nie dają. – To nie są konsultacje, lecz manipulacja – ocenia radny Sieńko. – Nie ma na to naszej zgody.
W najbliższych dniach komitet przygotuje w tej sprawie stanowisko. – Zażądamy uczciwych konsultacji – zapowiadają augustowianie.
Wariant I
Wariant ma początek w istniejącym węźle Augustów, przekracza kanał Augustowski i biegnie w jego zbliżeniu na odcinku ok 1 km by przecięć drogę wojewódzką DW664 oraz kanał Bystry przed 4 km. Korytarz wariantu przed 6 km zakłada połączenie ze starodrożem DK 16 i DP1113B, następnie po przejściu nad linia kolejową wpina się w istniejący przebieg DK16. Długość korytarza to ok 6+860m
Wariant II
Wariant ma początek w przecięciu z droga krajowa nr 8 w odległości ok 1,7 km od węzła Augustów w kierunku Białegostoku. Na początku przebiegu korytarz przecina Kanał Augustowski, by w ok 2 km jeszcze raz zbliżyć się do niego odcinkiem o dł ok 600m i dalej odejść w kierunku jeziora Sajno. Korytarz przecina Kanał Bystry w km ok 4+600 i DW 664 w km 5+200. Wariant po przejściu nad linia kolejową w ok 7 km wpina się w istniejący przebieg DK16. Długość korytarza to ok 7+350m
Wariant III
Wariant zaczyna się w istniejącym węźle Augustów, przekracza kanał Augustowski następnie zbliża się do jeziora Sajno biegną wzdłuż jeziora na dcinku ok 2,5 km. Korytarz przecina Kanał Bystry w km ok 4+350 i drogę wojewódzka DW 664 w km 5+000. Wariant po przejściu nad linia kolejową w ok 7 km wpina się w istniejący przebieg DK16. Długość korytarza to 7+071 km.
Wariant IV
Początek wariantu stanowi przecięcie z DK8 tuz za miejscowością Białobrzegi w miejscu planowanego w ramach rozbudowy DK8 podłączenia miejscowości starodrozem do drogi krajowej. Wariant przecina drogę powiatową DP1221B w ok 1 km, następnie w odległości ok 400m od linii brzegowej biegnie wzdłuż jeziora Sajno. Wariant wchodzi skrzyżowaniem z DW664 w jej pas drogowy w km ok 8+150, następnie śladem istniejącego przebiegu DW korytarz przekracza jezioro Sajno/Sajenek i w ok 11 km w miejscu istniejącego skrzyżowania DW 664 z droga lokalną biegnie w kierunku północnym do przecięcia z linią kolejową w km 12+250. Długość korytarza to 13+176 km.
Wariant V
Wariant zaczyna się w przecięciu z DK8 w okolicy miejscowości Zielone i w całości biegnie w oddaleniu od m. Augustów i jeziora Sajno. Przecina w km 4+380 linie kolejową i drogę wojewódzka DW664 w km 6+410. Następnie korytarz okrążając Jezioro Studzieniczne przecina Kanał Augustowski w ok. 12 km, a DW672 w km 14+310. Przebieg wariantu zakłada połączenie ze starodrożem DK 16 w km 16+250 i dalej łukiem wchodzi w istniejący przebieg DK16. Długość korytarza to ok 17+150m
Wariant VI
Wariant zaczyna się w przecięciu z DK8 w okolicy miejscowości Zielone, następnie łukiem zbliża się do istniejącej linii kolejowej. Wariant wchodzi skrzyżowaniem z DW664 w jej pas drogowy w ok 7 km, następnie śladem istniejącego przebiegu DW korytarz przekracza jezioro Sajno/Sajenek i w ok 9+850 km w miejscu istniejącego skrzyżowania DW 664 z droga lokalną biegnie w kierunku północnym do przecięcia z linią kolejową w km 11+080. Długość korytarza to 12+032 km.
Tu oglądasz: Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek**

**

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie