– Nie ma naszej zgody na przygotowane do tej pory warianty – zapowiada burmistrz Mirosław Karolczuk. – Nie chcemy ciężarówek w mieście.
Burmistrz ma swój plan
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jak informowaliśmy, przygotowuje się do modernizacji drogi z Augustowa przez Sejny do Ogrodnik. Ma ona być poszerzona do siedmiu metrów i przystosowana do ruchu ciężarówek.
– Decyzja jest nieodwołalna i podobno wynika z wymogów unijnych – mówi burmistrz.
Ale, aby nie wprowadzać tirów docentrum Augustowa, który jest miastem uzdrowiskowym planuje się budowę obwodnicy z jego południowo- wschodniej strony. W końcu minionego roku GDDKiA zleciła wyłonionej w drodze przetargu firmie wykonanie koncepcji przebiegu drogi. Powstało sześć wstępnych projektów, ale tylko trzy z nich będą opracowane szczegółowiej. Wszystkie zakładają, że około 6,5-kilometrowa obwodnica rozpocznie się w rejonie ulicy Turystycznej i dalej ma przechodzić przez dzielnice Wypusty, Wojciech, Studzieniczna oraz Przewięź. Z takim rozwiązaniem nie zgadzają się mieszkańcy miasta i kilka dni temu powołali Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny.
- Pięć lat temu świętowaliśmy fakt, że ciężarówki w końcu przestały rozjeżdżać nasze miasto – mówi Leszek Cieślik, radny i członek komitetu. – Teraz funduje nam się podobny koszmar.
Dodaje, że droga we wszystkich projektowanych wariantach przetnie cenne przyrodniczo tereny, przejdzie przez strefę ciszy i obok wielu ośrodków wypoczynkowych, a nawet sanktuarium w Studzienicznej, gdzie trafiają tłumy turystów oraz pielgrzymów. – Stracimy status uzdrowiska – obawia się Marian Dyczewski, przedsiębiorca i prezes Towrzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej. – Nikt nie zechce wypoczywać i kurować się w mieście otoczonym drogami po których jeździć będą tiry.
Członkowie komitetu zapowiadają, że nie dopuszczą do realizacji obecnych planów. W najbliższych dniach wystosują petycję do ministra infrastruktury, a jeśli on nie powstrzyma inwestycyjnych zamierzeń, wyjdą na ulice. Interwencję w ministerstwie zamierza podejmować także burmistrz miasta, który wraz z urzędnikami przygotował nowy wariant przebiegu łącznika. Koncepcja zakłada budowę około 16-kilometrowego odcinka ze wsi Zielone (rejon Kolnicy) do wsi Dalny Las.
– Trasa będzie nieco dłuższa, ale w całości przebiega przez grunty Skarbu Państwa – argumentuje włodarz. – Omija Augustów i przejmie ruch od strony Lipska. A to też istotne w kontekście planów uruchomienia przejścia granicznego w Lipszczanach.
Mirosław Karolczuk chce przekonać inwestora, aby zrezygnował z dotychczas przygotowanych koncepcji, a wziął pod uwagę wyłącznie “miejską”.
Przyjść może każdy
Dzisiaj w urzędzie miasta odbędzie się spotkanie z inwestorem oraz firmą przygotowującą koncepcje przebiegu drogi. Rozpocznie się o godz. 10 i jest otwarte. Dodajmy, że budowa augustowskiej obwodnicy ma być zrealizowana do 2026 roku.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?