Na stronie internetowej mBanku znajduje się dokładny opis możliwych oszustw internetowych. Specjaliści wyróżniają dwa sposoby, którymi posługują się ostatnio wirtualni przestępcy. Pierwszy z nich polega na włamaniu złodzieja na nasze facebookowe konto. Haker podszywa się pod nas i nawiązuje rozmowę z osobą z grona naszych znajomych. W konwersacji namawia do pomocy i finalnie prosi o przelanie drobnej kwoty pieniędzy, w ramach pomocy. Zaraz później następuje pytanie o to, w jakim banku ma konto i generowany jest link, który odsyła do serwisu łudząco przypominającego klasyczny serwis płatności.
- Tam ofiara oszustwa zostaje przekierowana na fałszywą stronę logowania do swojego banku. Podanie na tej stronie identyfikatora i hasła powoduje przesłanie tych danych do przestępców, którzy wykorzystując dane, logują się do prawdziwego serwisu bankowego. W tym czasie na fałszywej stronie banku wyświetla się komunikat wymagający wpisania hasła SMS. W ten sposób przestępcy autoryzują zlecone przez siebie transakcje i kradną pieniądze - czytamy w komunikacie mBanku.
Drugim popularnym ostatnio oszustwem internetowym jest zamieszczanie fałszywego ogłoszenia poprzez portal ogłoszeniowy lub aukcyjny. - Po zakupie/sprzedaży, przestępca prosi o przelew bezpośrednio z rachunku bankowego, przesyłając (najczęściej mailem) link do systemu płatności. Korzystając z przesłanego linku oszukiwany loguje się najpierw do serwisu łudząco przypominającego znane systemy płatności, a następnie jest przekierowywana do fałszywego serwisu podszywającego się pod banku. Kontynuując operację samodzielnie autoryzuje i tym samym zleca przelew zasilający rachunek przestępcy - podkreślają specjaliści z internetowego banku.
Jak więc zabezpieczyć się przed złodziejami? Przede wszystkim należy weryfikować wszelkie informacje z prośbami o płatność od znajomych. Jak to zrobić? Recepta jest prosta. Wystarczy zadzwonić do bliskich i dopytać, czy faktycznie potrzebują naszej pomocy. W przypadku ogłoszeń na portalach ogłoszeniowych i aukcyjnych, należy upewnić się, że ogłoszenie nie jest fałszywe, np. poprzez sprawdzanie osoby wystawiającej ogłoszenie. Logując się do banku należy ręcznie wpisać adres strony bankowej i nigdy nie korzystać z linków aktywacyjnych, a także trzeba się upewnić, że jesteśmy na oryginalnej stronie banku.
A co zrobić jeżeli podałeś dane logowania lub hasło SMS? - Jak najszybciej zmień hasło do logowania do bankowości internetowej. Jeżeli podałeś hasło SMS dodatkowo sprawdź, czy z Twojego rachunku nie został zlecony przelew lub zarejestrowany zaufany odbiorca. Jeśli przelew został zlecony, skontaktuj się z mLinią pod numerem 801 300 800 lub 42 6 300 800 - dodają specjaliści.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?